АКТУАЛЬНО

«Це була праця всіх: отців семінарії та студентів», – о. Роман Островський про акредитацію Київської семінарії через афіліацію до УКУ

Четвер, 25 червня 2020, 12:33
Останніми вихідними в семінаріях УГКЦ відбувалися випускні урочистості. Зазвичай, вони проходять традиційно: Архиєрейська Літургія, яку очолює місцевий єпископ, присутність викладацького складу та родичів семінаристів випускного курсу, піддияконські свячення, вручення дипломів, спільна фотографія, святкова трапеза, спогади, вітання… Однак в одній із семінарій цьогорічне святкування проходило із родзинкою. І тут ми не про карантин і його обмеження. На свято до Княжич завітав ректор Українського католицького університету – о. д-р Богдан Прах. Не випадково. Адже випускники цієї семінарії цього року вперше отримали два дипломи. Один – семінарії, другий – диплом (STB) Філософсько-богословського факультету Українського католицького університету.

«Афіліація – процес непростий і довготривалий», – переконує о. Роман Островський, віцеректор з навчальної частини Київської Трьохсвятительської духовної семінарії (далі – КТДС), у якого ми розпитали детальніше про особливості цього процесу. У випадку із семінарією у Княжичах процес підготування тривав, за його словами, понад два роки. Проте, хоч би яким складним це виглядало, спільними зусиллями ректорату, викладацького складу і семінаристів таки вдалося отримати бажаний результат – ватиканська Конгрегація католицької освіти визнала Київську семінарію філією Філософсько-богословського факультету Українського католицького університету (далі – ФБФ УКУ). А це означає, що дипломи семінарії відтепер визнаються всіма католицькими університетами світу.

 

– Отче Романе, розкажіть, будь ласка, як і в кого зародилася думка афіліювати Київську семінарію до Філософсько-богословського факультету УКУ?

– Розпочалося з того, що відновилася семінарія в Княжичах. Спочатку, як знаєте, Унійна духовна семінарія була в м. Радомишлі. Рік заснування 1790-й. Після тривалого часу та різних історичних обставин подій, які пережила УГКЦ на Великій Україні, Блаженніший Любомир у 2010 році відновив цю давню семінарію під тим самим іменем Трьох святителів: Василія Великого, Григорія Богослова та Івана Золотоустого.

Після того як семінарія перейшла під опіку Блаженнішого Святослава, що сталося через рік від її відновлення, він уже думав, щоб семінарія мала акредитовані дипломи.

Після того як семінарія перейшла під опіку Блаженнішого Святослава, що сталося через рік від її відновлення, він уже думав, щоб семінарія мала акредитовані дипломи. До цього йшли довгий час – набирали студентів, семінарія розвивалася. Відкрито про афіліацію почали говорити аж у 2016 році.

Із 2017-го ми почали збирати документи, співпрацювати з тодішнім деканом ФБФ УКУ дияконом Романом Завійським. З ним ми пройшли довгу, понад дворічну, дорогу оформлення документів, виконання всіх критеріїв. Аж у червні 2019 року ми подали весь пакет документів, а в липні отримали підтвердження від Конгрегації нашої афіліації і підписали договір про співпрацю вже з новим деканом о. д-ром Юрієм Щурком.

– Отче, поясніть простими словами, що таке афіліація.

– Насамперед ідеться про розвиток семінарії. Для того щоб її дипломи почали визнавати у світі – потрібний час. Семінарія повинна представити ватиканській Конгрегації католицької освіти документи, які демонструють, що вона має постійних викладачів, не менше десяти осіб, котрі мають звання доктора богослов’я і є її викладачами, відповідну бібліотеку та сформовану навчальну програму.

Семінарія повинна представити ватиканській Конгрегації католицької освіти документи, які демонструють, що вона має постійних викладачів, не менше десяти осіб, котрі мають звання доктора богослов’я і є її викладачами, відповідну бібліотеку та сформовану навчальну програму.

По-друге, афіліація – це нові виклики для студентів, адже зростають вимоги і, відповідно, їм потрібно більше працювати, більше старатися.

Таким чином, коли говоримо про афіліацію, йдеться передусім про навчальну частину, про її високий рівень.

– Якщо йдеться про визнання рівня навчання в семінарії як достатнього безпосередньо з боку ватиканської Конгрегацієї, то яку роль у цьому процесі відіграє Український католицький університет?

– Існує декілька способів визнання семінарійного диплому католицькими освітніми установами. Перший – це коли семінарія просить у Конгрегації визнання її дипломів, що виконати досить складно. Другий, більш природний, – «афіліюватися до», тобто стати частиною якогось факультету католицького університету без поглинання навчального закладу (у нашому випадку семінарії) з боку цього факультету. Тож ФБФ УКУ бере на себе супровід навчального закладу. Апостольська столиця радить використовувати саме такий спосіб.

Тут може виникнути термінологічне непорозуміння. Адже в українському контексті «афіліація» означає стати філією, тобто бути поглинутим. Натомість у середовищі католицьких навчальних закладів це означає, що ФБФ УКУ допомагає, підказує нам у питаннях навчального процесу, але він не втручається у внутрішні порядки семінарії, у виховний процес тощо.

У середовищі католицьких навчальних закладів афіліація означає те, що Філософсько-богословський факультет УКУ допомагає, підказує семінарії у питаннях навчального процесу, але він не втручається у її внутрішній порядок, у виховний процес тощо.

– Як саме тепер відбуватиметься супровід Київської духовної семінарії Філософсько-богословським факультетом УКУ?

– Згідно із правилами, кожного року ми будемо подавати для ФБФ нашу навчальну програму, інформацію про наших викладачів та їхні наукові ступені, опис предметів, теми, літературу, завдання, щоб вони розуміли, яким чином відбувається навчання в семінарії. Подаємо також списки вступників і, випускників. А представники факультету, згідно із правилами, повинні бути присутніми на всіх важливих подіях наукового характеру, наприклад на підсумковому іспиті з богослов’я, який у нас є на 5-му курсі. Цей іспит охоплює все богослов’я, яке студент вивчає протягом цього часу, а це: богословські дисципліни, представлені біблійними, літургійними, моральними та догматичними питаннями. До цього екзамену додається також історія Церкви в Україні, історія Вселенської Церкви та канонічне право.

Представник УКУ має бути і на захисті магістерських робіт. Цього року вперше праці наших семінаристів перевірили на плагіат. Адже, як відомо, у європейських країнах плагіат є злочином. Якщо в нашій країні поки що це толерується, то ми з цим абсолютно не погоджуємося. Тому підтримали те, щоб роботи наших студентів пройшли цю перевірку. Це, очевидно, підносить рівень наукових праць.

– Отче, диплом УКУ, який отримують випускники семінарії, має те саме значення, немовби студент завершив навчання на ФБФ УКУ?

– Наші студенти отримують диплом ФБФ УКУ, визнаний католицькими та папськими навчальними закладами. Тож навчання забезпечуємо ми, а дійсність дипломів  УКУ. Це не є диплом державного зразка. Бо в Україні поки що немає конкордату між державою і Ватиканом. І хоча УКУ має право видавати дипломи державного зразка, проте наша співпраця стосувалася вимог Конгрегації католицької освіти.

– Отче, про інші семінарії. Було озвучено думку, щоб усі семінарії України афіліювалися до ФБФ УКУ. Це правда? І ще одне запитання. Якщо такий процес афіліації триває, чи він є спільним для всіх інших, чи це особиста справа кожної семінарії?

– Оскільки в Україні є тільки один католицький університет, було б слушним кроком, щоб семінарії афіліювалися до його Богословського факультету і таким чином визнали свої дипломи в Конгрегації католицької освіти.

Завдання Філософсько-богословського факультету – допомогти семінаріям вивести навчальний рівень, який є досить добрим, на якісно новий рівень, аби дипломи, які отримують семінаристи, могли бути визнані в Католицькій Церкві в усьому світі.

Проте інколи присутній страх того, як ми будемо співпрацювати з кимось іншим, ділитися своїми правами. Та насправді афіліація цього не передбачає. Філософсько-богословський факультет католицького університету є лише відповідальним за богословський рівень освіти, і його завдання – допомогти семінаріям вивести навчальний рівень, який є досить добрим, на якісно новий рівень, аби дипломи, які отримують семінаристи, могли бути визнані в Католицькій Церкві в усьому світі. Також це допомогло б нам мати певну спільну традицію.

Частина римо-католицьких семінарій України афілійовані до різних католицьких університетів, особливо римських. Це також є показником того, що нам потрібно йти до кращого, робити все, щоби рівень навчання в наших семінаріях зростав. Сучасні виклики є непростими і навіть теперішня коронавірусна криза показала дуже багато: нам є ще над чим працювати, також семінарії отримають можливість для консолідації та для розвитку в освітній сфері.

Це був би, на мою думку, серйозний крок вперед як для семінарій, так і для Богословського факультету УКУ.

– Про дипломи, які визнавала б українська держава. Чи плануєте в майбутньому прямувати до того, щоби семінаристи отримували дипломи також і державного зразка?

– Тут трохи складніше. Держава, правдоподібно, готова визнавати духовні заклади, вона робить у цьому напрямку певні кроки. Була навіть запропонована спрощена процедура визнання семінарійних дипломів, але для цього потрібно виконати деякі вимоги. Щоб розпочати процес визнання наших дипломів Українською Державою, ми спочатку хотіли завершити процес визнання наших дипломів з боку Конгрегації католицької освіти.

На майбутнє плануємо працювати у напрямку державного визнання дипломів. Це вже новий процес. Для цього потрібно виконати відповідні державні вимоги.

На майбутнє плануємо працювати у напрямку державного визнання дипломів. Це вже новий процес.

 На завершення, отче Романе, таке запитання. Які переваги має семінарист, який закінчив афілійовану семінарію?

– Перш ніж називати переваги, потрібно визнати, що з цим процесом з’явилися нові вимоги до студентів. Вони мають більше працювати, буде більше вимог до написання робіт, складання іспитів тощо. Але хто любить долати труднощі, хто хоче серйозніше вчитися, той розуміє, що потрібно обирати те, що складніше.

Щодо переваг, то ФБФ УКУ надаватиме експертну підтримку в організації і супроводі освітнього процесу КТДС. Викладачі КТДС отримають можливість навчатися у Школі викладацької майстерності на умовах, аналогічних для викладачів УКУ, студенти і викладачі КТДС зможуть використовувати бібліотеку УКУ. Також у бібліотеку КТДС будуть передавати один примірник богословських та інших видань УКУ, а також дублікати подарованих жертводавцями книг. Буде надаватися послуга сканування окремих частин книжок із бібліотеки УКУ на запит семінаристів КТДС під час написання дипломної роботи чи інших важливих академічних проєктів.

Важливо, що зацікавлені семінаристи КТДС зможуть брати участь в літніх школах УКУ на тих самих умовах, що й студенти УКУ. А також семінаристи КТДС зможуть зголошуватися для навчання протягом семестру на ФБФ УКУ. Щодо міжнародної співпраці, то семінаристи КТДС будуть брати участь в програмах академічного обміну ФБФ з католицькими університетами. І навіть викладачі КТДС зможуть пройти стажування у ФБФ, а при можливості, і в університетах-партнерах УКУ закордоном.

Афіліація допоможе нашим семінаріям отримати рівень навчання не гірший, аніж в навчальних закладах за кордоном. Думаю, що цей процес важливий і для того, щоб показати, що семінарії УГКЦ пройшли процес становлення від часів нищення Церкви дотепер.

Афіліація допоможе нашим семінаріям отримати рівень навчання не гірший, аніж в навчальних закладах за кордоном. Думаю, що цей процес важливий і для того, щоб показати, що семінарії УГКЦ пройшли процес становлення від часів нищення Церкви дотепер. Вважаю, що ми вже можемо показати гідний рівень богослов’я. Це, водночас, важкий шлях дорослішання. Потрібно дорослішати, підніматися до кращих стандартів, брати прилад із того, що вже давно розвинуто в західних країнах. Тоді наша богословська освіта принесе ще більше плодів.

Розмовляв о. Тарас Жеплінський
Розшифрування тексту: Андрій Петришин
Фото: Дмитро Хопта


ПУБЛІКАЦІЇ

«В Україні відбувається злочин проти людства», – Глава УГКЦ в ексклюзивному інтерв’ю для італійського видання «Il Foglio»27 липня

«Хтось каже, що в Україні має місце конфлікт, західні ЗМІ говорять про російсько-український конфлікт. Ні, в Україні немає жодного...