Про історичну спадщину Вільнюського монастиря отців василіан говорили під час VІІІ Конгресу дослідників Білорусі
Понеділок, 30 вересня 2019, 15:27 Під час VIII Міжнародного конгресу дослідників Білорусі, який відбувся у Вільнюсі (Литва), дослідники з України (у т.ч. викладачі гуманітарного факультету УКУ), Польщі, Литви і Білорусі та організаційної співучасті програми «Київське християнство» в рамках секції на тему «Вільня/Wilno/Vilnius як «Civitas Ruthenica» (етноконфесійні спільноти у публічному просторі столиці Великого Князівства Литовського)» у своїх доповідях широко висвітлили важливу роль василіанського монастиря та храму Пресвятої Трійці у Вільнюсі.-
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
- Блаженніший Святослав привітав нового протоархимандрита Василіанського чину святого Йосафата
- Обрано нового протоархимандрита Василіанського чину і чотирьох радників
- Папа Франциск: «Не забуваймо про мучеництво, яке переживає Україна»
Секцію очолили професор Ігор Скочиляс, проректор Українського католицького університету, дослідник домодерної релігійної культури і східного християнства в Україні, унійної ідеї та інституційної історії Київської митрополії в порівняльній перспективі; автор історіографічних концептів «Slavia Unita» і «Київська традиція» та Денис Лісейчик з Національного історичного архіву Білорусії.
Професор Леонід Тимошенко з Дрогобицького педагогічного університету імені Івана Франка представив тему «Монастир Пресвятої Трійці та його спадщина в релігійній полеміці Вільні/Wilna/Vilnius’a першої половини XVII століття». У своєму виступі професор висловив сенсаційну гіпотезу про те, що митрополит Михайло Рогоза був захоронений у храмі Пресвятої Трійці у Вільнюсі.
Доктор Іван Альмес з Українського католицького університету у своєму викладі на тему «Lectio Orthodoxorum i Lectio Basilianorum: канони читання ченців монастирів Святого Духа і Святої Трійці (спроба порівняльного аналізу)», аналізуючи літургічні книги, канони читання та інші аспекти, запропонував питання для дискусії щодо приналежності Lectio Orthodoxorum i Lectio Basilianorum до однієї київської традиції.
Після завершення частини доповідей розпочалася секційна дискусійна частина, під час якої виступив професор Альфредас Боблаускас з доповіддю на тему «Від «духа Сметони» до ідеї «Civitas Ruthenica»: переосмислення полікультурної спадщини Вільни/Вільна/Вільнюса в історіографіях Центральної та Східної Європи».
В цій частині виступили також дискутанти, які представили литовську, українську, польську та білоруську перспективи.
Професор Ігор Скочиляс представив присутнім друге видання колективної монографії (українською та литовською мовами) «На перехресті культур: Монастир і храм Пресвятої Трійці у Вільнюсі», яке підготували і опублікували науковці Українського католицького університету в рамках програми УКУ «Київське християнство».
Метою цієї секції було залучення провідних дослідників для переосмислення і реінтерпретації спільної історичної та культурної спадщини народів Центрально-Східної Європи на прикладі домодерної Вільни/Wilna/Vilnius-a. Адже, тривалий час цей «Північний Єрусалим» існував на межі двох цивілізацій – західної латинської та східної візантійської й досі залишається важливим місцем пам’яті для сучасних білорусів, литовців, поляків, росіян й українців.
Свою увагу доповідачі й дискутанти сфокусували на феномені «Civitas Ruthenica» – просторово-топографічної дільниці, започаткованої «людьми грецької віри» на берегах Вільні і Вілії (Нярісу) ще у XIII ст.
Із соціологічної перспективи П’єра де Сен-Жакоба, це була своєрідна «культурна галявина», котра зазнавала зовнішніх політичних, економічних і релігійних впливів та водночас сама впливала на строкатий етноконфесійний соціум столиці ВКЛ − католиків, православних, протестантів, уніатів, юдеїв і почасти мусульман.
Основою «Civitas Ruthenica» була духовна юридика київського (києво-віленського) митрополита, в межах якої розташовувалися Успенський кафедральний собор, а також мережа християнських святинь східного обряду (церков і монастирів) і культурно-освітніх інституцій у маґдебурзькій частині міста.
Ці осередки русинів формували, за Юрґеном Габермасом, спільний публічний простір (Public Space), у межах якого міщани, шляхта й духовенство творили репрезентативну публічну сферу для демонстративної маніфестації своїх цінностей (етосу) та впливу на соціум.
Західне бюро «Живого ТБ»
за матеріалами https://osbm.in.ua
«В Україні відбувається злочин проти людства», – Глава УГКЦ в ексклюзивному інтерв’ю для італійського видання «Il Foglio»27 липня
«Хтось каже, що в Україні має місце конфлікт, західні ЗМІ говорять про російсько-український конфлікт. Ні, в Україні немає жодного...
- Глава УГКЦ у 158-й день війни: «Нехай Господь прийме з уст нашої Церкви псалми та моління за всіх тих, які особливо просять нашої молитви»
- «Сила, яка походить із вірності Христові, є стержнем, який ніхто не може зламати», – Блаженніший Святослав
- Глава УГКЦ у 157-й день війни: «В ім’я Боже ми засуджуємо звірства в Оленівці і світ повинен це засудити як особливий вияв дикості й жорстокості»
- «Боже, почуй наш плач і поспіши нам на допомогу і порятунок!», – Глава УГКЦ у 156-й день війни
- «Бог йому дав серце і душу українського народу»: відбулася щорічна проща до Прилбичів з нагоди уродин митрополита Андрея Шептицького
- Глава УГКЦ: «Я горджуся українськими патріотами, які без найменшої краплі ненависті готові захищати своє»
- Блаженніший Святослав закликав українську молодь скласти присягу на вірність Христові
- Глава УГКЦ у 155-й день війни: «Помолімося, щоб не втратити скарбу віри князя Володимира»
- Блаженніший Святослав у День державності України: «Наша Держава – це для нас питання життя або смерті»
- Глава УГКЦ у 154-й день війни: «Нехай Господь Бог прийме у свої вічні обійми журналістів, які віддали за правду своє життя в Україні»
- Глава УГКЦ у 153-й день війни: «Принесімо наш біль перед Боже обличчя і будьмо певні, що Він нас вислухає»
- Глава УГКЦ у 152-й день війни: «Помолімся молитву заступництва за наших воїнів»
- «Віруюча людина не може бути байдужою, коли бачить страждання іншої людини», – владика Богдан Дзюрах
- «Серед нашого страждання творімо простір для прояву Божої всемогутності», – Глава УГКЦ у 6-ту неділю після П’ятдесятниці
- Глава УГКЦ у 151-й день війни: «Російське віроломство ми перемагаємо силою любові до нашої Батьківщини»