АКТУАЛЬНО

Сьогодні в УГКЦ день пам’яті Пратулинських мучеників

Середа, 23 січня 2013, 12:23
«Як це солодко – помирати за віру!» — такими були останні слова Пратулинських мучеників, які віддали своє життя за Христову віру і вірність Греко-Католицькій Церкві. День пам’яті про них УГКЦ відзначає 23 січня.
«Як це солодко – помирати за віру!» — такими були останні слова Пратулинських мучеників, які віддали своє життя за Христову віру і вірність Греко-Католицькій Церкві. День пам’яті про них УГКЦ відзначає 23 січня. Холмщина та Підляшшя були єдиними територіями Російської імперії, де у другій половині ХІХ століття легально діяла Греко-Католицька (Уніатська) Церква. На Правобережній Україні і Волині ліквідація ГКЦ розпочалася ще наприкінці ХVIII ст. і була довершена в 30-х рр. ХІХ ст. Російська влада, дотримуючись курсу на уніфікацію імперії, намагалася винищити і цей «оплот уніатизму» на крайньозахідних українських територіях. У другій половині ХІХ століття почастішали утиски греко-католицьких священиків на Холмщині, їх виселяли з рідних місць, натомість туди скеровували православний клір. Наприкінці 1873 р. пратулинський священик о. Йосиф Курманович, боячись арешту за неприйняття ним православ'я, відслужив Різдвяну Літургію і покинув село та, перейшовши кордон з Австрією, переселився до Галичини. Парафіянам він сказав, що скоро влада заборонить Греко-Католицьку Церкву. А вже у січні 1874 р. в село було відправлено о. Леонтина Урбина, який лише недавно перейшов на православ’я. Та селяни, замкнувши храм, не дозволили священику зайти туди. Після цього, на скаргу о. Леонтина, до Пратулина прибуває царський поліцейський виконавець Катунін. Миряни знову відповіли відмовою на бажання віддавати храм. Через кілька днів, 24 січня, в село повернулися о. Леонтин та Катунін разом зі солдатами. Біля церкви зібралися близько півтисячі мирян. Вони відмовлялися віддавати церкву православним. Розпочалися переговори і селяни нагадали попередні обіцянки влади не чіпати церкви, про заборону биття мирного населення і про те, що вони захищатимуть свою віру. Коли солдати спробували підійти до дверей храму, селяни їх зустріли камінням. Після цього почався розстріл і було вбито 13 селян, які захищали своє право на віру. Через 12 років після розстрілу церкву розібрали, люди впродовж того часу туди так і не ходили. Проте залишилося збереженим розп’яття, яке під час обстрілу тримав Данило Кармаш, а потім – Ігнатій Франчук. Зараз воно знаходиться у греко-католицькій церкві села Костомлоти в Польщі. У 1996 році, на 400-ту річницю Берестейської унії, Папа Іван Павло ІІ оголосив блаженними цих 13 мучеників за віру: Данила Кармаша, Вінкентія Левонюка, Івана Андреюка, Костянтина Лукашука, Максима Гаврилюка, Михайла Ваврищука, Луку Бойка, Ігнатія Франчука, Микиту Грицюка, Костянтина Бойка, Пилипа Герилюка, Онуфрія Василюка, Вартоломія Осип’юка.   http://risu.org.ua/ua/index/all_news/culture/religious_holidays/51002/
ОСТАННІ НОВИНИ
ПУБЛІКАЦІЇ

«В Україні відбувається злочин проти людства», – Глава УГКЦ в ексклюзивному інтерв’ю для італійського видання «Il Foglio»27 липня

«Хтось каже, що в Україні має місце конфлікт, західні ЗМІ говорять про російсько-український конфлікт. Ні, в Україні немає жодного...

МЕДІА
Prev Next